Welcome to toriq's blog

Membangun Bersama Islam

 
Song of the day

Mawlay - Muhammad al-Husayyan

Tagboard
Last Comments
Friends

Ihab

Hata

Nad

Yasmin

Khalique

Fauzan

Syazwan

MiruL

Acap

Atoy

Leman

Ipe

Joned

Hazri

Kuzer

Thursday, April 22, 2004
Assalamualaikum,

Aku teringat message yang aku terima semalam...

" Positive Thinking goes like this :

A little bird in the sky. U look up and it shits in your eye....

U don't mind and U don't cry... U just thank GOD that

cows don't fly "


Terus aku tergelak selepas membaca msg nih.. Namun, setelah beberapa ketika, aku berfikir kembali... Rupanya, ada pengajaran yang hendak disampaikan melalui msg yang simple ini... Ianya bukanlah hiburan semata2. Sekiranya kita berfikir sejenak, sebenarnya semua perkara yang dijadikan Allah ada hikmah tersendiri... Lihat sahaja durian.. kenapa Allah jadikan durian berduri? bukankan ianya hanya akan menyusahkan kita untuk membukanya? Sememangnya pokok durian sangatlah tinggi.. Sekiranya Allah jadikan kulit buah durian itu sama seperti buah tembikai, nescaya akan pecahlah buah durian itu sebaik sahaja ia jatuh ke tanah... Bijak tak Tuhan kita? Kemudian, ada pula yang mengatakan mengapa Allah jadikan pokok durian tinggi2 ? Kalau rendah, kan senang kita nak petik ? Hmm... Pasti ada hikmah di sebaliknya... Aku sendiri tidak dapat menjawab soalan itu.. namun, aku yakin pasti ada jawapan tersirat yang masih tidak mampu aku fikirkan.

Allah anugerahkan akal kepada manusia. Gunakanlah ia sebaik2nya. Sentiasalah berfikir mengenai kejadian alam ini.. Sesungguhnya dengan cara inilah kita akan sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Dia berikan. Ini sedikit sebanyak dapat merapatkan lagi hubungan kita denganNya.

Wallahua'lam.

posted by toriq @ 17:59  
 
About Me

Name: toriq
Home: Kajang, Malaysia
About Me: I like to be me.
See my complete profile
Previous Post
Archives
Credit

Isnaini