Welcome to toriq's blog

Membangun Bersama Islam

 
Song of the day

Mawlay - Muhammad al-Husayyan

Tagboard
Last Comments
Friends

Ihab

Hata

Nad

Yasmin

Khalique

Fauzan

Syazwan

MiruL

Acap

Atoy

Leman

Ipe

Joned

Hazri

Kuzer

Nafsu
Tuesday, July 10, 2007
Assalamu'alaikum,

Entry kali nih saya nak sentuh sikit pasal nafsu. Al-maklum, mmg sukar sangat2 untuk kita sentiasa mengingati Allah. Kalaulah kita mengingati Allah setiap saat, tentu satu perkara buruk pun (i.e. mengumpat, mengutuk, lambatkan solat, buat perkara lalai etc...) kita takkan lakukan. Sedar tak sedar, balik2 kita mesti salahkan nafsu.

Saya pun selalu salahkan nafsu. Sebab nafsu makan la saya makan banyak, sebab nafsu berbelanja la saya suka membazir.

Tapi, kita perlu ingat, kita manusia mmg memerlukan nafsu. Kalau tiada nafsu makan, camner kita nak makan? Kalau tiada nafsu seksual, bagaimana kita nak melahirkan zuriat? Kalau tiada nafsu berbelanja, bagaimana kita nak beli makanan?

Jadi, patutkah kita salahkan nafsu? Lupakah kita apa yang mengawal nafsu? Fikir2kan lah...

to kaklong, saya takder banyak sangat info pasal syiah di Malaysia. Nanti saya kupas sedikit sebanyak pasal syiah pada entry akan datang yer..

Salam,
toriq
posted by toriq @ 16:06  
 
About Me

Name: toriq
Home: Kajang, Malaysia
About Me: I like to be me.
See my complete profile
Previous Post
Archives
Credit

Isnaini